Wednesday, March 23, 2011

Oreo Cheese Cake

alhamdulillah akhirnya ain berjaya gak buat oreo cheese cake,walaupon agak lama dh kak ninie bagi resepi...yer la,payah btol nk msk dapur klu 2 org budak nih dok ngacau jer...mula2 bagi gak la adha tlg2,lama2 hancus dapur...huhuhu...last2 hambat adha suh dok depan,tggl dania jer....itu pon pening gak si dania dok merengek jer tapi alhmadulillah berkat mulut ain membebel n berkungfu ngan diaor kat dapur,terhasil la oreo cheese cake tuh versi berkungfu dgn si adha n dania...hehehhe...

nk resepi x???klu nak resepi kena tgk pic dulu n baca pe yg ain bebel kan dulu yer....hehehhe..gurau jer lah...jap ain nk tulis...mengah2 lagi nih...;p


kek nih  x brape cntik coz masa nk kuar dari baking loose tin tuh,agak ketat n kek nih terjatuh atas dulang...huhuhu..sib baik bukan utk dijual,klu x naya ain...1st time buat,so x tau cmner nk kuar kan dr loose tin tuh...



nampak x slice yg sebelah tuh terbelah,tuh la terjatuh n terkena tepi dulang  tuh...pas nih tau dh la,cmner nk kuar kan dr loose tin tuh...sifu ninie dh ajar...hehehehe


ini budak makan 2 sudu jer cake tuh pas2 dia x mau dah...yer la dh nama pon cheese cake kan...tentu la muak klu mkn bnyk...:)

membebel jer kan ain nih..meh skang nih nk bagi resepi dah nih...hehehe...


OREO CHEESE CAKE
Sumber resepi:kak ninie

 Bahan A

  • 200g biskut oreo
  • 70g mentega

Bahan B

  • 250g krim keju philadelphia
  • 250g krim putar
  • 80g gula kastor
  • 60g air
  • 15g gelatin halal
  • 1 keping biskut oreo-diramas kasar

Cara-cara

Bahan A

  1. buangkan krimm biskut & cairkan mentega
  2. ramas biskut oreo & gaul bersama mentega cair & tekan ke dlm acuan tin bulat(loose tin) 7" @ 8 " hingga mampat & sejukkan selama 30 minit
Bahan B
  1. untuk kek pukul krim putar sehingga kembang dan sejukkan di peti ais seketika
  2. panaskan gelatin bersama air,sejukkan(gunakan kaedah double boil)
  3. pukul krim keju,krim biskut,gula kastor sehingga kembang dan masukkan gelatin dan pukul lagi
  4. masukkan krim putar yang disejukkan tadi kedalam adunan keju.Putar hingga sebati
  5. Ramas pula 1 keping biskut oreo(ramas kasar) dan masukkan kedalam adunan krim keju tadi.kacau rata
  6. Tuang adunan krim keju yang sudah siap kedalam lapisan biskut oreo dan ratakan
  7. sejukakn selama 5 jam @ 1 malam
  8. keluarkan dan hiaskan


masa ain buat cheese cake nih sikit pon ain x derhaka kat resepi nih...step by step ain buat...klu dia kata no 2 tuh panas kan gelatin..terkedek2 ain g panaskan...heheheh...lurus beno plak ain nih yer...x per lurus dlm bab mskan...klu derhakan kang x jadi plak kan...


Thanks to kak ninie coz sudi bagi ain resepi nih...ain blaja kek nih pon ON CALL je ngan kak ninie...terima kasih skali lagi kat akak n kek nih mmg sedap sgt...smpai adha kata ice cream oreo & dia  xcited nk mkn masa ain masuk kan dlm peti ais..:)


4 comments:

  1. hahaha.. comel kek ain.. Mmg menjadi sgt laa tuh.. Nanti ain buat kek coklat mouse tu.. mesti adha makan lebih..

    ReplyDelete
  2. silap.. bukan mouse.. mouse tu tikus.. chocolate mousse..

    ReplyDelete
  3. hehehe...comel la sgt kak...dh senget bengek dh tuh..hhuhu..

    nnti akak bagi resepi ain buat la...adha mmg penggemar kek coklat pon...hari2 dok minx kek coklat,mls nk beli...kdg2 x hbs pon..:)

    ReplyDelete
  4. ain gelatin tu mcm mane???aku kek2 ni bkn reti bt heee....

    ReplyDelete